Sposób udzielania świadczeń w czasie pandemii
COVID-19
1) Sposób wykonywania porad lekarskich w czasie pandemii koronawirusa -
a)w trybie teleporady - lekarz telefonuje do pacjenta ze służbowego telefonu i po pozytywnej autoryzacji danych pacjenta (imię i nazwisko, pesel, wykaz leków które przyjmuje, data i miejsce ostatniej wizyty u lekarza poz, adres zamieszkania, nr tel. i e-mail), lekarz przeprowadza konsultację, którą odnotowuje w systemie informatycznym CliniNet (opis dolegliwości z uwzględnieniem czasu ich trwania- ICD-10, wywiad epidemiologiczny , zaordynowane leki, sposób dalszego postępowania), wystawia skierowania na badania diagnostyczne lub do poradni specjalistycznych, przekazuje online lub drukuje je, pieczętuje i oddaje do rejestracji celem przekazania pacjentowi.
b)w trybie osobistej wizyty pacjenta – pacjenci zgłaszający się do poradni i przychodni przyjmowani są zgodnie z harmonogramem pracy ustalonym przed ogłoszeniem pandemii koronawirusem . Realizacją świadczenia w gabinetach należy zachować daleko idącą ostrożność przed możliwością zakażenia się koronawirusem i tak:
- pacjenci i personel w budynku przychodni (poradni) muszą bezwzględnie przebywać w maskach zakrywających usta i nos,
- obowiązkowo należy dezynfekować dłonie płynem dezynfekcyjnym znajdującym się w wejście do budynku przychodni (poradni bądź ośrodka zdrowia).
- wchodząc do budynku należy poddać się pomiarowi temperatury, przy podwyższonej zawiadomić lekarza i z nim ustalić dalszy tok postępowania,
- przy poruszaniu się wewnątrz budynków przychodni, (poradni, ośrodków zdrowia) bezwzględnie należy zachować min. 2 mb odległości od innej osoby i to zarówno przy rejestracji jak i podczas oczekiwania przed gabinetem (pracownią) – nie zajmować miejsc siedzących oklejonych taśmą,
- do budynku przychodni (poradni lub ośrodków zdrowia) nie wchodzić wcześniej jak na 10 minut przed planowana wizytą,
- osoby chore przewlekle, zażywające leki konieczne do kontynuacji leczenia, mogą zapotrzebowanie na nie z niezbędnymi danymi, wrzucać do zamykanych skrzynek znajdujących się przy wejściu do przychodni a informacje zwrotną o numerze (kodzie) wystawionej recepty należy przekazać pacjentowi przez telefon po uprzedniej identyfikacji go,
- rejestrowanie pacjentów na kolejną wizytę w poradniach (gabinetach), gdzie lekarz przyjmuje z pielęgniarką odbywa się w miejscu udzielania świadczenia zdrowotnego (gabinecie), a tam gdzie nie ma pielęgniarki w rejestracji,
- wyniki badań, zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami, zamieszczane są w historii choroby pacjenta systemu CliniNet w formie elektronicznej,
- konieczne jest bezwzględne zachowanie środków ostrożności i ochrony osobistej przez personel w czasie przyjęć pacjentów.